Skatteregler for privatbrug af firmatelefon
Firmatelefonen er en vigtig del af mange virksomheders dagligdag og bruges ofte af medarbejderne både til arbejdsrelaterede opgaver og til privat brug. Men hvad siger de danske skatteregler egentlig om privat brug af firmatelefonen?
Generelt set er det tilladt at bruge firmatelefonen privat, men der er visse betingelser, der skal være opfyldt. Skattemyndighederne har udarbejdet en række retningslinjer for, hvordan man skal håndtere privat brug af firmatelefonen, så man undgår at blive beskattet af værdien af privat brug.
Først og fremmest skal det understreges, at hvis en medarbejder udelukkende bruger sin firmatelefon til arbejdsrelaterede opgaver, er der ikke noget problem. Men i praksis bruges telefonen ofte også til private formål, f.eks. til at ringe og sende SMS’er til venner og familie eller til at surfe på nettet i fritiden.
Hvis medarbejderen bruger telefonen til private formål, skal værdien af den private brug beskattes som en såkaldt “fri telefon”. Det betyder, at arbejdsgiveren skal betale skat af den værdi, som den private brug af telefonen udgør. Det er dog ikke altid let at fastsætte denne værdi, da det afhænger af en række forskellige faktorer.
Der er dog visse undtagelser fra reglerne om beskatning af fri telefon. Hvis medarbejderen betaler for den private brug af telefonen, f.eks. ved at betale et fast beløb hver måned eller ved at betale for de opkald og SMS’er, der er private, skal arbejdsgiveren ikke betale skat af den private brug.
Det er også tilladt at give medarbejderen en fast månedlig godtgørelse, som dækker den private brug af telefonen. Denne godtgørelse skal fastsættes på en sådan måde, at den dækker den faktiske private brug af telefonen. Hvis godtgørelsen er for høj, skal medarbejderen betale skat af den overskydende del.
Hvis medarbejderen har en mobiltelefonabonnement, der er en del af arbejdsgiverens abonnementsaftale, kan det også være svært at fastsætte den private brug af telefonen. Her kan man vælge at betale en fast månedlig godtgørelse til medarbejderen, som dækker den private brug af telefonen. Alternativt kan man bede medarbejderen om at føre en log over den private brug af telefonen, så man kan fastsætte den korrekte værdi af den private brug.
Det er vigtigt at være opmærksom på, at der er visse regler for, hvad der kan anses for at være privat brug af telefonen. Vil du være helt sikker, så tag en snak med din revisor om det.
Ønsker du at høre mere?
Vil du høre mere om TaaS, eller have hjælp til at regne på, om det kan betale sig for dig og din virksomhed, så udfyld felterne her – send – og vi kontakter dig så hurtigt som muligt.
Vi står altid klar til at hjælpe
Er du interesseret I at høre mere om et TaaS-lejeaftale, eller har du uafklarede spørgsmål, er du meget velkommen til at kontakte os.
Det er selvfølgelig uforpligtende.